Památníček street style fotografa
Feranec, Kuba: Because of Fashion

Památníček street style fotografa

Nebohé ponožky v sandálech a outdoorové oblečení nošené ve městě zde utrží další pohlavek od módní policie, ale to zdaleka není to hlavní. Kniha plná fotografií a bonmotů o módě nabízí hravost, vášeň a módu. Nic méně, nic více.

Možná máte ještě někde schovaný sešit, do kterého vám kamarádi v dětství nakreslili obrázek nebo napsali básničku či věnování. Na podobném principu vznikla kniha Because of Fashion street style fotografa, produkčního a milovníka módy Kuby Ferance. V roce 2015 si koupil bloček a začal do něj od přátel z módního světa sbírat věty, které se módy nějak týkají. Později doplnil obrazovou stránku – vytvořil street style fotografie těchto osobností. Nefotil je náhodně na ulici, přijel za nimi na místa, které pro ně něco znamenají, a v oblečení, jež si sami vybrali.

První větu do bloku Ferancovi napsala Iva Burkertová, zakladatelka značky Odivi: „Life is too short to live just one story!“ Knížka je však uspořádána abecedně, takže začíná Denisou Adolfovou, designérkou specializující se na kabelky. Celkem se nám představí dvě stě osmdesát lidí, kteří pracují v módním odvětví jako designéři, stylisti, návrháři, vizážisti, modelové nebo o módě píší do časopisů či blogů. A pak i tací, kteří svým stylem veřejnost nebo určitou subkulturu chtě nechtě ovlivňují. Ačkoli autor podtrhuje, že nevytvářel knihu celebrit, nepopiratelně v ní mají nezastupitelné místo. Mezi modely a dalšími autory aforismů, vzkazů či poznámek na okraj jsou herci, zpěváci, muzikanti, výtvarníci, sportovci, fotografové, DJové, tatéři. Feranec se s většinou z nich zná, jistá míra subjektivnosti tak sice příval zdůrazňované různorodosti a výjimečnosti zjemňuje, ovšem odér elitářství z výsledné směsi zcela nevyvanul.

Od jednoho exempláře

Na rozdíl od trilogie Kmeny o vizuálním stylu českých subkultur, k jejímž autorům patří i rapper a multimediální umělec Vladimír 518 (v přítomné knize taktéž zařazený), chce Kuba Feranec skrze jednotlivce zachytit většinovou módu. Jeho fotografie zachycují lidi různých stylů, vrstev a složek společnosti, a mohou tudíž posloužit jako obraz naší doby.

O pojmenování hlubšího rozměru čili jakýsi o teoretický backround takového projektu autor knihy požádal v interview historika umění, kritika a teoretika módy Michala Vaníčka. Otázky jsou vedeny tak, aby pokryly velké množství témat, aby obsáhly vše, co autor chce slyšet – a co pak nedokáže rozumně proškrtat. Jsou tu zmíněny české zvláštnosti, jako je důraz na účelnost oděvu, což se projevuje zálibou v nošení outdorového oblečení do města (a ano, též proslulými ponožkami v sandálech), nedostatek zavedené módní kritiky či neuspokojivé zázemí pro módní tvůrce; designéry v tomto ohledu Vaníček srovnává s pedagogů v našem školství. Zabrousí ale též k obecnějším tématům, například vlivu takzvané fast fashion na současnou módu, a načrtává myšlenky německého kritika, sociologa a filozofa Georga Simmela o pocitu závisti při oblékání.

Bez náhrdelníku nevycházím

Zápisky uvedené v Because of Fashioin jsou někdy vtipné („Bradkou charisma nedohoníš,“ utrousil módní návrhář Jan Černý), jindy zařazení kolegové z branže využívají prostor spíše jako reklamu na svou práci, například Bára Bucharová, autorka značky Buchy zaměřené na náhrdelníky, má potřebu sdělit: „Bez náhrdelníku z domu nevyjdu.“ Některé věty by se daly tesat, a nejen pro svou délku: „Moc je málo“ (módní návrhář Michael Kováčik) nebo „Odcházíš s vlnou a jsi moře“ (Pavlína Louženská, bývalá marketingová ředitelka Zootu). A jiné jsou spíchnuty na míru jednoho člověka bez snahy o přesah: „Nejradši mám kostkovanou košili a manšestráky. Obyčejný retro.“ Kavárník Ondřej Kobza. A text vesměs ladí s obrazem, tedy se zvoleným oblečením.

V knize s anglickým názvem Because of Fashion se objevuje více jazyků – čeština, angličtina a slovenština. Převažuje čeština, výroky jsou ponechány v jazyce, který osobnost zvolila, ale pracovní zařazení jsou pro změnu uvedena výhradně v angličtině. Z majitele kavárny je cafe owner ze zpěváka singer. Nutno uznat, že u některých by se český ekvivalent hledal hůře a že anglická pojmenování jsou „in“ a hodí se životopisu: určitě zní lépe „floor manager“ než uklízečka. Ovšem když už angličtina, očekávala bych i překlad rozhovoru, zvolená koncepce vyznívá minimálně podivně.

Knihou se dobře listuje; čtenáře může pobavit i inspirovat. Milovníci módní policie v ní naleznou vděčný materiál pro hodnocení. Co se myslím opravdu daří čtenáři předat, je hravost spjatá s oblékáním, která se vine textem i fotografiemi. A hlavně autorova vášeň pro módu.

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Kniha Zlín, Zlín, 2017, 320 s.

Zařazení článku:

kultura

Jazyk:

Hodnocení knihy:

60%

Témata článku: