PB

Pavel Bušta

Dvacet let po prvním českém vydání Gaimanova textu, který se proslavil mimo jiné i díky populárnímu filmovému zpracování, se českému čtenáři konečně dostává pod ruku původní ilustrovaná verze této magické pohádky pro dospělé.

Petr Kopl je jedním z nejproduktivnějších českých komiksových tvůrců. Série Victoria Regina, v níž adaptuje klasická díla z přelomu 18. a 19. století, se dočkala překladu do angličtiny, jako první u nás začal vydávat sešitový superhrdinský komiks na pokračování a nejnověji vydal příručku pro kreslíře komiksů. Co stojí za jeho úspěchem a jak přistupuje k tvorbě?

Další bizarní space opera komiksového provokatéra a svéráze hromadí násilné i potřeštěné stránky vesmíru. Jodorowsky bez přestání znejisťuje, paroduje, bere si ze sci-fi ty nejpokleslejší postupy a v každé kapitole pracuje s prvkem náhody.

V severských kulisách a se seversky existenciálními trabli tentokrát pracuje autor americký, navíc židovského původu. Jeho thriller o starci, který s klukem z Balkánu prchá před gangstery i policií, má naštěstí i dostatek uštěpačného humoru.

V prvním díle „hitlerovské trilogie“ známé britské autorky knížek pro děti Judith Kerrové prchá židovská rodina se dvěma dětmi s předstihem z Německa, v němž se začíná rýsovat nacistická hrozba. Kniha nevypovídá ani tak o nacistickém teroru, jako spíš o dopadech totalitních režimů na ty nejmladší.

Ještě než začal celosvětovou slávu sbírat Harry Potter, objevil se jiný fiktivní hrdina, který v sobě zničehonic objevil schopnost čarovat. Čtyři kapitoly komiksové série ovšem v devadesátých letech vznikly hlavně za tím účelem, aby pomohly znovu oživit některé postavy z provenience nakladatelství DC.

Když je potřeba rozháraný příběh zalátat, děj opakovaně posouvají promluvy postav během koupele, jíž se účastní vícero (polo)nahých osob. Sérii Zaklínač přes autorské novinky v třetím díle dramaticky ubylo tvůrčích sil a příčetnosti.

V pražské galerii DOX byla představena reportážní publikace Ku-klux-klan. Tady bydlí láska, která zachycuje činnost současného Ku-klux-klanu. Tuto organizaci by mnozí považovali za věc minulosti, avšak ve skutečnosti se přizpůsobila současným trendům a „jde s dobou“.

První skutečná sbírka povídek Chucka Palahniuka je ve světle jeho počinů z nedávné doby vítaným osvěžením, mimo jiné díky působivější společenské kritice. V příbězích rozličných žánrů nalezneme nejen autorovu typickou zálibu v nepříjemných a naturalistických motivech, ale i části zcela jiného ladění, dosvědčující Palahniukův široký záběr.

Po dlouhých osmi letech od vydání překladu prvního dílu u nás vychází pokračování detektivní série ve steampunkovém prostředí. Antropomorfní jezevec ve světě obydleném dalšími inteligentními zvířaty pátrá po masovém vrahovi. Je to syrová drsná akční detektivka, jen poněkud stereotypní.

Horor o mrtvých rybách, které poháněny silou vzniklou z vojenského experimentu vylezou na břeh a šíří smrad a nákazu mezi lidmi, zapůsobí především detailní a velkolepě hrůzostrašnou kresbou. Scénář se potýká se špatně napsanými postavami a mnoha stereotypy.

Povídky v antologii Ve světle nebo ve stínu spojuje inspirace obrazy amerického realistického malíře Edwarda Hoppera. Z jeho děl, znázorňujících běžné scény z každodenního amerického života, často čiší znepokojivý dojem, že je cosi v nepořádku. Do antologie přispěla i taková jména jako Stephen King nebo Jeffery Deaver.

Příběh o tom, kterak se ze syna evropských návštěvníků Tibetu stalo převtělení dalajlámy, střídá akční scény s meditativními. Komiksový iniciační román vychází z přesvědčení, že momentu osvícení předchází utrpení a že jej dosáhnou jen ti s nejsilnější vůlí.

Po adaptacích slavných románů Thomase Bernharda a Roberta Musila se rakouský karikaturista pustil do komiksového portrétování významných filozofů. Princip jeho humoru spočívá v tom, že filozofy a jejich myšlenky zasadí do přízemní, banální situace ze současnosti.

Dočkáme se typických Deadpoolových projevů: metakomunikace se čtenářem, nemístného hláškování, brutálního násilí a nejapných vtipů na účet bezpočtu známých osobností. Deadpool však už nebojuje každou chvíli s protivníkem jiného typu, stojí před ním jasný úkol s vymezenými nepřáteli, které začne likvidovat s uspokojivou přímočarostí.

Kniha zvláštních nových věcí Michela Fabera se sice z valné části odehrává na jiné planetě, ale s klasickými sci-fi romány má jen málo společného. Z pera autora Kvítku karmínového a bílého vzešla studie křehkosti vztahů a pochyb ohledně smyslu lidského konání.

Chuck Palahniuk se ve volném pokračování své nejslavnější knihy vyrovnává s jejím kultovním statusem a se všemi zkresleními a chybnými interpretacemi, které z toho vzešly. Výsledkem je sebenenávistný, protičtenářsky naladěný komiks, v němž se autor utkává s vlastní postavou.

Šestisešitový příběh, který předchází ústřednímu ději slavné série Sandman, je čtení především pro fanoušky a znalce. Ostatní shledají, že děj se odvíjí náhodně až chaoticky a je proložen rozvleklým filozofováním.

Pětice komiksových povídek podle scénářů Neila Gaimana potvrzuje autorovu záviděníhodnou schopnost přenášet mytologické příběhy a motivy do kulis současnosti. Každý z trojice ilustrátorů se s nimi vypořádal po svém a každý velmi působivě.

Zaklínač Geralt se vrací v druhém komiksovém svazku, aby se střetl s bytostí s liščí hlavou, jíž banda mizerů unesla dceru. A komiksovou formu vyprávění opět ocení spíše fanoušci stejnojmenné počítačové hry než čtenáři původní literární předlohy.

Neortodoxní superhrdina Deadpool se v českém prostředí představuje hned dvakrát: v hollywoodském blockbusteru a v původním komiksovém médiu. Jeho první komiksový svazek se vyznačuje vysokou koncentrací potřeštěných zápletek, mícháním různých komiksových světů a nekonečnou řadou popkulturních odkazů. Ale je tam toho všeho až moc.

Člověk, jehož jméno je zapsáno v tomto zápisníku, zemře, zní zápletka jednoho z nejúspěšnějších japonských komiksů posledních let. Další východiska, inspirace, encyklopedii postav a jiné podrobnosti z fiktivního světa této mangy přibližuje speciální třináctý svazek série.

Komiks o Jokerově šílené expřítelkyni se snaží zkombinovat obrovské množství potřeštěných přísad tak urputně, až zapomíná na základní příběhovou kostru. V důsledku toho působí jako sekvence gagů; ne úplně vydařených. A nezachrání to ani dynamické, oku lahodící výtvarné zpracování.

Liniersův humor, založený na kontrastu nudné každodennosti a připomínkách naivní dětské radosti, rozeznívá ty správné struny nezávisle na národnosti. Devátý díl Macanuda asi není tím nejlepším z dosavadních publikovaných, na to je v něm příliš bezradných momentů. Ale i tak svědčí o autorově neutuchající invenci.

Příběh začínající jako bajka a vrcholící jako působivá baladická pověst sice vychází z japonské mytologie, je však autorským dílem Neila Gaimana. Titulní hrdina série se v atmosférickém příběhu jen mihne: to hlavní odehrají mladý buddhistický mnich a liška, která se do něj zamiluje.

Dějiny českého undergroundu jsou plné tragických i komických historek, kolujících po hospodách a klubech. Ty, jejichž hrdinou je Ivan Martin Jirous, se pokusil převyprávět jeho kamarád a spolupracovník František Stárek prostřednictvím komiksu.

Svou prvotinu pojala talentovaná mladá Američanka až příliš ambiciózně. Obálka sice slibuje humornou krimi šarádu ve stylu filmů bratří Coenů, románu však humor spíše schází a situace v něm působí samoúčelně a vykonstruovaně.