Fackovací panák David Zábranský
Po románu, který bude „společensky angažovaný“, kritikové dlouho volali. Teď ho tu máme a je to evidentně problém. A to i pro ony kritiky, kteří po něm volali a teď mu nemůžou přijít na jméno. Jak vyšlo najevo, nevolali totiž po „společenské angažovanosti“ jako takové, ale po společenské angažovanosti určitého zcela konkrétního typu. To to nemohli říct rovnou? Ha ha ha. Tak veselé to bohužel není.
Davidovi Zábranskému myje kritika hlavu, protože nesplnil její očekávání, „jakým způsobem“ bude jeho text angažovaný. Že jeho nejnovější román Za Alpami angažovaný je, a to na české poměry nebývale moc, totiž nepopírá nikdo. O co tedy v případě jeho negativních kritik jde?
O dvě věci, o dvě podstatná nedorozumění. Porozumět jim je přitom podmínkou toho, být schopen prózu obecně v pravém smyslu slova vůbec „číst“. Jde tu tedy o Davida Zábranského a jeho Za Alpami, ale jde tu zároveň o víc: o samotný způsob čtení a o to, že se zde nechápou některé jeho základní principy.
Začněme nejprve tím evidentnějším, tím, čeho jsou si někteří z recenzentů – ti, kdo knihu šmahem neodsuzují – vědomi. Obecně: autor nerovná se autorský subjekt. Vypravěč a vůbec postavy, které se v textu vyskytují, nereprezentují autorovy názory. Zní to banálně a teoreticky to vědí i školáci, avšak bohužel podle některých recenzí se zdá, že naši kritikové nikoli. Velká část magie literatury se přece odehrává v této průrvě: v průrvě mezi autorem a jeho postavami. Zde se hnusně řečeno „čaruje se slovy“ a autor si se svými čtenáři a často i sám se sebou „hraje na schovávanou“. Tato hra je ambivalentní, a zatímco někdo má takříkajíc „srdce na dlani“, někdo má ke svým postavám vztah sadisty, jiný je masochistou sám k sobě, a zatímco jeden se chce dávat prostřednictvím svých postav čtenářům takový, jaký je, jiný autor se vyžívá v převlecích a nejrozmanitějších hrách s identitou prostřednictvím názorů, které mu (ne)konvenují. Všechny tyto možnosti mohou ve výsledku stejnou měrou znamenat dobrou či špatnou literaturu podle stejného principu, v jehož rámci se vztahuje kvalita k prodejnosti – tedy nijak. Špatná kniha může být komerčně úspěšná podobně jako kniha dobrá, která může být stejně tak komerčně neúspěšná jako kniha špatná. Neboli: souvislost zde neexistuje, ačkoli je mnohými stále hledána, a to buď podle klíče „prodejnost je tak nějak zárukou kvality“, nebo „co je komerčně úspěšné, to je blbé“, což je stejný nesmysl. Ale zpět k naší věci. Přestože to, co říkají a jak se chovají postavy v románu Za Alpami, autorův světonázor nějakým způsobem jistě vyjadřuje (jinak to není v próze možné), předpokládat, že postavy autorovy názory přímo „zrcadlí“, mi připadá spíše jako zrcadlo, omlouvám se, kritického analfabetismu.
Pokud si někdo myslí, že touto deklarovanou „relativizací“ toho, co se v románu Za Alpami říká a předvádí a mohlo by být označováno za šovinismus, sexismus či xenofobii, míním text Davida Zábranského nějak „omlouvat“, je na omylu. Omlouvat totiž nepotřebuje. A dostáváme se k druhé věci – druhému podstatnému neporozumění. Postavy v próze obecně nejen že nebývají papoušky autorových názorů, ale umělecké dílo tu není od toho, aby bylo hlásnou troubou názorů a společenských postojů, které kritika či společnost pokládá za správné. Tedy: román, z kterého odkapává autorův sexismus či autorčina xenofobie, může být kvalitní literatura (anebo ne), stejně jako může být kvalitní literatura (anebo ne) dílo, z kterého je zjevný autorčin naprosto opačný postoj. Literatura není katechismus, a pokud je k něčemu, pak k myšlení, které se obvykle neděje, pakliže k němu člověk není okolnostmi donucen – na poli literatury tím, že nám texty působí emoční či ideový diskomfort. A opět je to jako s tou prodejností: diskomfort nutně neznamená kvalitu. Diskomfort mi může způsobit i text, který je k uzoufání nudný či strašlivě hloupý. Otázka, kterou bychom si měli položit v případě románu Davida Zábranského, je: jaký typ diskomfortu nám způsobuje a čím přesně? A mít přitom na paměti to, že postavy nebývají primitivní tlampače autorových názorů. Skutečná kritika začíná zde.
Ilustr. © Lela Geislerová