Fanfikce, co se nedala a všem to nandala
Rainbow Rowellová napsala variaci na Harryho Pottera, kde hlavní hrdina roste do vyznavače Tarantina a Bukowského a síla kouzel se zakládá na používanosti obsažených slov. Osvěžující jízdu dalším magickým světem současné young adult literatury nelze jen tak odložit.
Simon Snow se naposledy vrací do Watfordu, té úplně nejlepší školy čar a kouzel v Británii. Ona je to tedy škola jediná, ale stejně by byla nejlepší, protože pro Simona, který mimo její zdi zažívá jen ústrky nebo nezájem okolí, je to prostě ráj. A teď nemluvíme o těch skvělých večeřích, obědech a snídaních. Ani o tamním fotbalovém týmu. Dokonce ani o té pitomé magii. Mluvíme o tom, že Simon tam prostě patří a má tam kamarády. Ty nejlepší. A jediné. Jenže všechno má svá pro a proti. Simon na Watford patří, protože je Vyvolený a má spasit svět kouzelníků před Zlořádem Pletichou a jeho řáděním, po němž zůstávají místa zcela zbavená magie. V osmém, závěrečném ročníku by s tím už měl něco udělat. A taky udělá. Hned jak zjistí, kam se ztratil ten parchant Baz – protekční spratek z nabubřelého arcirodu, upír, totální šmejd, a navíc Simonův spolubydlící…
Geneze románu Nedej se (Carry On, 2015) je prostě kouzelná. Simon Snow se poprvé objevil v jiné autorčině knize, Fangirl (2013, česky 2015). V té byl hrdinou populární fantasy série, kterou obdivuje hlavní hrdinka Cath – a to natolik, že o Simonovi píše i své vlastní příběhy. Autorka Rainbow Rowellová (*1973) pak v doslovu k Nedej se, jakkoliv titul odkazuje na Cathinu fanfikci, dodává, že poté co nechala Simonovy příběhy vyprávět řadu jiných hlasů, prostě nedokázala odolat a musela si střihnout jeden vlastní. Výsledkem je ten nejlepší možný Potter bez Pottera.
Právě potterovská série je jednoznačně největším inspiračním zdrojem pro Simona i Watford. Ovšem zatímco bradavického učně stvořila ryzí Britka, Simona vykopla do světa drzá Američanka. Kniha tak má naprosto úžasný tah na branku. A nebere si servítky. Od začátku je jasné, že Simon za pár let bude číst Bukowského a na DVD sjíždět South Park s Tarantinem… a do toho se občas usekne hlava nějakému tomu goblinovi nebo něco vyhodí do vzduchu. A na rozdíl od J. K. Rowlingové Rainbow Rowellová chápe, že v některých situacích si prostě se „sakra“ a „mudlovskými šmejdy“ nevystačíte, čemuž slovník postav odpovídá.
Ostatně, slovník. Vždycky je osvěžující narazit na koncept magie, který je prostě svůj. Ten spojený se Simonovým světem vychází z předpokladu, že moc se skrývá ve slovech a že čím jsou některá slova používanější, tím jsou mocnější. Mágové tak usilovně studují slovníky, jazykové příručky, popkulturu… a v jejich ultradrsných kouzlech zazní třeba „tohle není ten droid, kterého hledáte“. Celé knize to dává úžasnou dávku nadhledu, stejně jako vztahové peripetie, jež vycházejí z nejlepší tradice nejen potterovských fanfikcí. Ale upřímně, kdo někdy nenarazil na historky či náznaky, jaký by byli skvělý pár Harry a Draco Malfoy? A Simon Snow je tu proto, aby v tomhle všem fanouškům udělal jednou provždy dobře u srdíčka.
Je pak sice minimálně podezřelé, že dva nadržení puberťáci v nejproduktivnějším věku (co se honění všeho, co neuteče na strom, týče) končí své hrátky zásadně vášnivým líbáním a těžce tápají, co že to cítí za podivné pnutí v břiše a podbřišku, ale i to patří ke kouzlu fanfikcí a každému jen mírně cynickému čtenáři otevírá celou třináctou komnatu zábavy, na niž by se nezmohli v Bradavicích ani v Narnii či v krajích, co jimi projíždí Katniss Everdeenová.
Co se týče objevování dalšího z řady magických světů současné young adult, vztahových hrátek a sarkastického komentování všeho okolo, je Nedej se jedna velká jízda, kterou nejde tak snadno odložit. Knihu bohužel sráží skutečnost, že s přibývajícími stránkami jsou čím dál zřejmější slabiny hlavní dějové linie, která má teoreticky v zádech několik knih, ale prakticky jen pár fragmentů a tento jediný román, v němž je zapotřebí znovu vytvořit celou mytologii série a dodat do ní pár zcela zásadních zvratů. Rowellová si vypomohla monology některých postav, ovšem jejich umístění a především zakončení (respektive jeho absence v případě Simonovy matky) odhalují, o jak násilnou berličku se jedná.
Naštěstí působivost Nedej se není založená na propracovanosti příběhu a fikčního světa, ale na dynamice vztahu hlavních hrdinů a chytré hře se všemi těmi příběhy o vyvolených a chlapcích, kteří přežili. Na současném českém trhu je z těchto hrátek román Nedej se – společně s komiksem Mikea Careyho a Petera Grosse Mezi řádky – nejlepší a třeba Mágy Lva Grossmana nechává daleko za sebou. A rozhodně se v něm líbá mnohem víc a vášnivěji.
Kupte si knihu:
Podpoříte provoz našich stránek.